|
||||||||
Sukyung Kim is een jazzpianist en componist uit Korea, nu woonachtig in Brooklyn, New York. Zij begon haar studie klassieke piano op vierjarige leeftijd, al op jeugdige leeftijd speelde ze in plaatselijke kerken en begeleidde zij zangers. Ze verhuisde naar New York en studeerde af aan Suny Binghamton, in 2017 begon ze voor haar Masters piano aan de University of New York met mentors als Kevin Hays, Alan Broadbent, Drew Gress en Ari Hoenig. “In de klassieke muziek was er altijd de druk om door anderen geschreven muziek naadloos na te spelen zonder een noot te missen. Als jazzmuzikant heb ik veel meer vrijheid om keuzes te maken, jazz is voor mij het communiceren met andere muzikanten en het publiek, er is geen afstand tussen componeren en improviseren, ik wilde altijd zowel speler als componist zijn” (met dank aan Debbie Burke die Kim heeft geïntervieuwd). Dit is het debuutalbum van Kim waarvoor ze alle composities schreef, ze is te horen op piano en Fender Rhodes en wordt begeleidt door Ethan Helm op altsax, Paul Jubong Lee op el. gitaar, Luca Alemano op bas en Jongkuk Kim op drums. Het openings- en titelnummer “Lilac Hill” refereert aan haar droom over een paarse heuvel en dat was hoe een veilige en gezonde plek klinkt voor haar. Het is een relatief snel nummer in een 5/8 maat en mede daardoor intrigerend pianospel van Kim. “Stargazers”, een medium swinger schreef ze speciaal voor de band, het gaat over mensen die dromen en zo begint het ook met dromerig pianospel waarna de band invalt met een bijzondere rol voor het melodieuze gitaarspel van Paul Jubong Lee. “Bluebird” is een eerbetoon aan Kim’s favoriete pianist Keith Jarrett, het heeft een “Poinciana” groove, bekend in de jazz en voor het eerst te horen van drummer Vernel Fournier in het nummer “But not for me”op het album Live at the Pershing van Ahmad Jamal, het voert te ver om hier alles uit te leggen maar het is min of meer vergelijkbaar met de New Orleans beat. “Bluebird”is ook een showcase voor saxofonist Ethan helm. Dat is eveneens het geval in “Summer Days”met Kim op de Fender Rhodes waarmee ze dezelfde warme klanken tevoorschijn tovert als op de akoestische piano. Samen met drummer Jongkuk Kim legt ze een meeslepende groove neer, ijzersterk nummer. Het afsluitende “California” verwijst naar haar jeugd aldaar, samen met bassist Luca Alemanno bouwt ze hier een spannend sfeertje op met de Rhodes waarna Helm invalt op zijn altsax en tenslotte Lee het nummer besluit met lange uithalen op zijn gitaar, een fraaie afsluiter van een bijzonder fijn en geslaagd album. Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||